O‘ZBEKISTON TURIZM SANOATIDAGI MUVAFFAQIYATNI BAHOLASH KO‘RSATKICHLARINI ISHLAB CHIQISH MEXANIZMLARI

O‘ZBEKISTON TURIZM SANOATIDAGI MUVAFFAQIYATNI BAHOLASH KO‘RSATKICHLARINI ISHLAB CHIQISH MEXANIZMLARI

Authors

  • Baxodir Esonboyev O‘zbekiston Xalqaro Islomshunoslik akademiyasi, Islom iqtisodiyoti va moliyasi, ziyorat turizmi kafedrasi o‘qituvchisi

DOI:

https://doi.org/10.54613/ku.v16i.1334

Keywords:

Turizm sanoati, muvaffaqiyat ko‘rsatkichlari, turizm statistikasi, baholash mexanizmlari, strategik rivojlanish, raqamli iqtisodiyot, barqaror turizm.

Abstract

Ushbu maqolada O‘zbekiston iqtisodiyotining strategik tarmog‘iga aylanib borayotgan turizm sanoatining samaradorligini baholashda qo‘llaniladigan an’anaviy yondashuvlar  tahlil qilinadi. Tadqiqotning dolzarbligi shundaki, hozirgi kunga qadar soha muvaffaqiyati asosan miqdoriy ko‘rsatkichlar ya’ni turistlar oqimi bilan o‘lchanib kelmoqda, biroq iqtisodiy sifat va barqaror rivojlanish darajasini aks ettiruvchi kompleks indikatorlar tizimi yetarli darajada ishlab chiqilmagan. Bundan kelib chiqib, turizm industriyasining muvaffaqiyatini baholashda “Ko‘p o‘lchamli baholash mexanizmi” taklif etiladi. Mazkur mexanizm o‘z ichiga iqtisodiy multiplikator samarasi, hududiy infratuzilmaning yuklanish indeksi, xizmatlar eksportining diversifikatsiyasi hamda raqamli transformatsiyaning turizm mahsuloti tannarxiga ta’sirini baholashni oladi. Ushbu tadqiqot natijalari turizm sanoatidagi muvaffaqiyatni baholashda davlat siyosatini shakllantirish va investitsiya dasturlarini rejalashtirishda nazariy asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin.

Foydalanilgan adabiyotlar:

1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi "2022–2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida"gi PF-60-son Farmoni.

2. O‘zbekiston Respublikasining "Turizm to‘g‘risida"gi Qonuni (yangi tahriri).

3. UNWTO (2024). World Tourism Barometer and Statistical Annex, Volume 22.

4. World Economic Forum (2024). Travel & Tourism Development Index 2024: Restoring Momentum.

5. Porter, M.E. (1998). On Competition. Harvard Business Review Book.

6. Frechtling, D.C. (2012). The Economic Impact of Tourism: Overview and Concepts. Routledge.

7. Butler, R.W. (2006). The Tourism Area Life Cycle: Applications and Modifications. Channel View Publications.

8. Tuxliyev N., Abdullayeva T. (2020). Turizm iqtisodiyoti va menejmenti. Darslik. Toshkent.

9. Safarov B.S. (2022). Turizm sohasini ekonometrik modellashtirishning nazariy va uslubiy asoslari. Monografiya.

10. Aliyeva M.T. (2021). O‘zbekistonda turizm xizmatlari bozorini rivojlantirish strategiyalari. Ilmiy maqola.

11. Vanhove, N. (2017). The Economics of Tourism Destinations: Theory and Practice. Elsevier.

12. O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi. Turizm sohasining asosiy ko‘rsatkichlari (2019-2024 yy. hisobotlari).

Published

2025-11-10

Iqtiboslik olish

Esonboyev, B. (2025). O‘ZBEKISTON TURIZM SANOATIDAGI MUVAFFAQIYATNI BAHOLASH KO‘RSATKICHLARINI ISHLAB CHIQISH MEXANIZMLARI. QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI, 16, 171–173. https://doi.org/10.54613/ku.v16i.1334
Loading...