PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF VISUAL ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF VISUAL ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN

Authors

  • Makhmudova Oybarchin Kokand University, Doctor of Philosophy (PhD) in Pedagogical Sciences, Associate Professor

DOI:

https://doi.org/10.54613/ku.v8i8.815

Keywords:

Stereotype, orientation, mobility, potential, skill, sensory development.

Abstract

The article examines the issues of creativity - as one of the meaningful forms of mental activity of children, as a universal means of individual development, ensuring sustainable adaptation to new living conditions, and as a necessary reserve for an active relationship with reality, both from a psychological and pedagogical point of view. Suggested options for working with children in the field of visual arts.

Foydalanilgan adabiyotlar:

O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi PQ-4312-son "O'zbekiston Respublikasi maktabgacha ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontsepsiyasi" qarori // O'zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi - 10.05.2019 y., 07/19/4312/3106-son.

“Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi (takomillashtirilgan)

T:2022.

Arnheim, R. (2004) Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. - University of California Press.

Barnes, R. (2006) Teaching Art to Young Children 4-9. –

RoutledgeFalmer. 171

Bonoti, F., Vlachos, F., Metallidou, P. (2005) Writing and Drawing Performance of School Age Children: Is There Any Relationship? // School Psychology International. Vol. 26 (2), pp. 243– 255.

Brooks, M. (2005) Drawing as a unique mental development tool for young children: interpersonal and intrapersonal dialogues // Contemporary issues in early childhood, Vol. 6, № 1, pp. 80-91.

Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. – М.: Просвещение, 1991. – 93 с.

Выготский, Л.С. Воображение и творчество– М. : Просвещение, 1966. – 312 с

Gardner. Н, 1984; R.P. Jolley, 2010; А. Toomela, 2002; Р. Van Sommers, 2009.

Екжанова, Е.А. Изобразительная деятельность в системе воспитания и обучения дошкольников с умственной недостаточностью: умственно отсталые дети и дети с задержкой психического развития: Дис д-ра пед. наук: 13.00.03. – М., 2003.

– 372 с.

Казакова, Т.Г. Рисование с детьми дошкольного возраста. Нетрадиционные техники, сценарии занятий, планирования– М. : Сфера, 2009. – 128 с.

Комарова, Т.С. Изобразительная деятельность в детском саду: обучение и творчество. – М.: Педагогика, 1990. – 142 с.

Комарова, Т.С. Развитие художественных способностей дошкольников. 3–7 лет. ФГОС.– М. : Мозаикасинтез, 2014. – 144 с.

Сакулина, Н.П. Рисование в дошкольном детстве. – М.: Просвещение, 1965. – 106 с.

Селли, Дж. Очерки по психологии детства. – М.: Издание К.И. Тихомирова, 1901. – 301 с.

Published

2023-09-30

Iqtiboslik olish

Makhmudova Oybarchin. (2023). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF VISUAL ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN. QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI, 8(8), 101–105. https://doi.org/10.54613/ku.v8i8.815

Issue

Section

Pedagogika / Pedagogy
Loading...