PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF VISUAL ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.54613/ku.v8i8.815Keywords:
Stereotype, orientation, mobility, potential, skill, sensory development.Abstract
The article examines the issues of creativity - as one of the meaningful forms of mental activity of children, as a universal means of individual development, ensuring sustainable adaptation to new living conditions, and as a necessary reserve for an active relationship with reality, both from a psychological and pedagogical point of view. Suggested options for working with children in the field of visual arts.
Foydalanilgan adabiyotlar:
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi PQ-4312-son "O'zbekiston Respublikasi maktabgacha ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontsepsiyasi" qarori // O'zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi - 10.05.2019 y., 07/19/4312/3106-son.
“Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi (takomillashtirilgan)
T:2022.
Arnheim, R. (2004) Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. - University of California Press.
Barnes, R. (2006) Teaching Art to Young Children 4-9. –
RoutledgeFalmer. 171
Bonoti, F., Vlachos, F., Metallidou, P. (2005) Writing and Drawing Performance of School Age Children: Is There Any Relationship? // School Psychology International. Vol. 26 (2), pp. 243– 255.
Brooks, M. (2005) Drawing as a unique mental development tool for young children: interpersonal and intrapersonal dialogues // Contemporary issues in early childhood, Vol. 6, № 1, pp. 80-91.
Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. – М.: Просвещение, 1991. – 93 с.
Выготский, Л.С. Воображение и творчество– М. : Просвещение, 1966. – 312 с
Gardner. Н, 1984; R.P. Jolley, 2010; А. Toomela, 2002; Р. Van Sommers, 2009.
Екжанова, Е.А. Изобразительная деятельность в системе воспитания и обучения дошкольников с умственной недостаточностью: умственно отсталые дети и дети с задержкой психического развития: Дис д-ра пед. наук: 13.00.03. – М., 2003.
– 372 с.
Казакова, Т.Г. Рисование с детьми дошкольного возраста. Нетрадиционные техники, сценарии занятий, планирования– М. : Сфера, 2009. – 128 с.
Комарова, Т.С. Изобразительная деятельность в детском саду: обучение и творчество. – М.: Педагогика, 1990. – 142 с.
Комарова, Т.С. Развитие художественных способностей дошкольников. 3–7 лет. ФГОС.– М. : Мозаикасинтез, 2014. – 144 с.
Сакулина, Н.П. Рисование в дошкольном детстве. – М.: Просвещение, 1965. – 106 с.
Селли, Дж. Очерки по психологии детства. – М.: Издание К.И. Тихомирова, 1901. – 301 с.
Downloads
Published
Iqtiboslik olish
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.