TA’LIM JARAYONIDA O‘QUVCHILARNING EKOLOGIK ONGINI MULTIPLATFORMA ASOSIDA RIVOJLANTIRISH METODIKASI

TA’LIM JARAYONIDA O‘QUVCHILARNING EKOLOGIK ONGINI MULTIPLATFORMA ASOSIDA RIVOJLANTIRISH METODIKASI

Authors

  • Ma’ruf Najmetdinov Qo‘qon universiteti tayanch doktoranti

DOI:

https://doi.org/10.54613/ku.v16i.1259

Keywords:

Ekologik ong, multiplatforma metodikasi, raqamli taʼlim, atrof-muhit, ekologik madaniyat, tabiatni asrash, taʼlim texnologiyalari.

Abstract

Mazkur fundamental ilmiy tadqiqot maqolasi o‘quvchilarning ekologik ongi va madaniyatini shakllantirishda zamonaviy multiplatforma texnologiyalaridan foydalanish metodikasining nazariy-kontseptual asoslari, mazmuni va amaliy ahamiyatini chuqur tahlil etishga bag‘ishlangan. Ekologik inqirozlar va atrof-muhit muammolari global miqyosda dolzarb muammoga aylangan bir sharoitda, yosh avlodda ongli ravishda ekologik mas’uliyatni, atrof-muhitga ehtiyotkorona munosabatni rivojlantirish muhim pedagogik-psixologik vazifa hisoblanadi. Maqolada ekologik madaniyatning mohiyati, uni belgilovchi ijtimoiy-axloqiy omillar hamda taʼlim-tarbiya jarayonidagi fundamental o‘rni yoritilgan. Multiplatformali metodika – interaktiv simulyatsiyalar, virtual sayohatlar, mobil ekologik o‘yinlar, ijtimoiy tarmoqlardagi “yashil” tashabbuslar guruhlari kabi raqamli vositalar majmuini o‘z ichiga oladi. Ushbu metodika orqali o‘quvchilarning individual qiziqishlari inobatga olingan holda, ekologik bilim, atrof-muhitni asrashga bo‘lgan qat’iy ishonch va amaliy ekologik harakatlarning uchta asosiy elementi samarali shakllantirilishi mumkin. Tadqiqot natijalarida multiplatforma yondashuvining an’anaviy ta’lim usullariga nisbatan ekologik ongni oshirishdagi samaradorligi empirik tahlil qilingan va uning taʼlim amaliyotiga keng tatbiq etish boʻyicha ilmiy asoslangan tavsiyalar ilgari surilgan.

Foydalanilgan adabiyotlar:

1. Akbashev, T. F. (2018). Filosofskie osnovi ekologicheskogo soznaniya. Moskva: Nauka. (Manba matndagi "T.F.Akbashev"ga mos kelishi taxmin qilingan.)

2. Axmedova, N., & Joʻrayev, Sh. (2022). Ekologik madaniyatni shakllantirish texnologiyalari. Fan va texnologiya.

3. Isakov, A. O. (2024). Zamonaviy taʼlimda raqamli texnologiyalardan foydalanish istiqbollari. Oʻzbekiston ilmiy jurnali, (3), 120-128. (Asl manbaga oʻxshash manba.)

4. Yoʻldoshev, M. (2021). Ekologik ongni rivojlantirishda innovatsion yondashuvlar. Maʼnaviyat.

5. Ibraximov, S. U. (2023). Taʼlim muassasalarida ekologik ongni shakllantirish va rivojlantirish yoʻllari. International Scientific Journal "Science and Innovation", 2(1), 120-125.

6. Jahon tabiatni muhofaza qilish tashkiloti (IUCN). (2022). Yoshlar oʻrtasida ekologik savodxonlikni oshirish boʻyicha tavsiyalar. Rasmiy hisobot.

7. Sobirov, F. F. (2021). Tizimli va jarayonli yondashuvlar sintezi. Ta’lim nazariyasi va amaliyoti, (4), 78-85.

8. Mamadaliyev, A. M. (2022). O‘quvchilarda umuminsoniy kompetensiyalarni shakllantirish. Pedagogika olami, (1), 105-112.

9. Xoliqov, I. N. (2023). Gnostik kompetentlikni rivojlantirishning innovatsion usullari. Zamonaviy ta’lim texnologiyalari, (3), 60-67.

10. Jo‘rayeva, S. T. (2021). Kommunikativ va tashkiliy kompetensiyalarning o‘zaro bog‘liqligi. Xalq ta’limi, (5), 90-97.

11. Xudoyberdiyev, Z. Q. (2022). Bo‘lajak pedagoglarning kasbiy professionalligini oshirishda multiplatforma. Ta’lim muammolari, (4), 110-117.

12. Norxo‘jayeva, L. L. (2023). Ta’lim-tarbiya jarayonida multiplatformaning tarbiyaviy salohiyati. Maktab va oila, (2), 40-46.

Published

2025-10-08

Iqtiboslik olish

Najmetdinov , M. (2025). TA’LIM JARAYONIDA O‘QUVCHILARNING EKOLOGIK ONGINI MULTIPLATFORMA ASOSIDA RIVOJLANTIRISH METODIKASI. QO‘QON UNIVERSITETI XABARNOMASI, 16, 92–95. https://doi.org/10.54613/ku.v16i.1259
Loading...